Børneårmødet 2016

Børneårsmødet 2016 er afholdt.
Referat og præsentationer fra konferencen
Du kan finde referat fra konferencen og præsentationer nedenfor.

Præsentation af Christina Birkemose om børn til psykisk syge.

Præsentation af Hanne Warming om den særlige ressource.

Præsentation af Michelle Vinzent om metakognition.

Præsentation af Dorte Ortved om flygtningebørns læring.

Præsentation af Mette Deding om effektive indsatser.

Præsentation af Karen Gjesing om de fordømte forældre.

Præsentation af Lisbeth Zornig om de krænkede børn.

Program
Børneårsmødet 2016 satte fokus på syv brændende platforme for udsatte børn i Danmark. Du får som altid hurtige dyk ned i centrale problemstillinger, både sammen med fageksperter og de udsatte selv, som emnerne handler om. Så spænd hjelmen og kom med til en hæsblæsende dag, hvor både hoved og hjerte fyldes til bristepunktet.
  • Udsatte børns læring. Faglighed er ikke nok – når udsatte børn skal have succes i folkeskolen betyder de ikke-kognintive evner mindst ligeså meget viser ny forskning. Spørgsmålet er, hvordan vi får det ind i skolen, når det ikke er på skoleskemaet.
  • Børn med psykisk syge forældre. ”Hvis bare jeg er lidt sødere, græder mor nok mindre”. 80.000 børn lever i familier med psykiske lidelser. For fagpersoner kan både berøringsangst, manglende viden om psykisk sygdom og misforståede hensyn til barnet betyde, at ingen får talt med barnet om dets oplevelser med forældrene. Det er en stor fejl. Børn, der ikke får forklaret forældrenes sygdom, har det med at påtage sig skylden.
  • Skjulte ressourcer i udsatte børn. Tove Ditlevsen taler i digtet ”Børn” om ”lyvebørnene, stjælebørnene og løftebryderbørnene – de børn, som alle voksne er meget vrede på”. De findes i alle skoler og de er svære at holde af – men aktuel forskning fortæller en anden historie, end den negative; at nogle af de irriterende træk kan vendes til at være positive overlevelsesstrategier, og ender som en ressource.
  • Flygtningebørns læring. Første skoledag i Danmark – dér starter den gode integrationsindsats. Der, hvor, barnet møder danske lærere og børn fra andre lande. Det ved Røde Kors, som har udviklet en metode til integration, der starter på første skoledag.
  • Metakognition som ny metode til at håndtere tankemylder. Børn fra udsatte familier grubler meget over deres egen og deres families situation – nogen af dem hele tiden. Og nogen af dem straffer sig selv og dulmer smerten med blandt andet selvskade. Fagfolk på døgninstitutioner i Danmark har opdaget metakognition – en metode, der lærer barnet at kontrollere sine tanker og skabe ro til leg, skolegang og udvikling.
  • Seksuelt krænkede børn. Hvordan kan man som fagperson – eller blot voksen – spotte seksuelt krænkede børn og sikre dem hjælp? Selv om hvert tiende barn oplever seksuelle overgreb, siger kun de færreste det, så de kan få hjælp – hvis de altså bliver hørt. En ny håndbog – ”Jeg ville have sagt det, hvis…” – leverer praktisk hjælp til at håndtere et tabuiseret emne.
  • Anbragte børn har forældre. Forskningen viser, at forældrenes trivsel, mens børnene er anbragte, er vigtigt i forhold til børnenes progression. Forfatter og socialpædagog, Karen Gjesing inviterer med afsæt i bogen ”De fordømte forældre” til et indblik i en hverdag på alt for lidt godt og alt for meget ondt som forældre til anbragte børn.
På konferencen var fageksperter, der fortalte om best practice samt livseksperter, der har levet udfordringerne, og som fortæller, hvad der virkede – og hvad de drømmer om. Der var mulighed for en direkte dialog med oplægsholdere og medvirkende.
programforside
DU KAN LÆSE PROGRAMMET HER