Brenda Taggarts børneforskning i dansk kontekst

Den britiske børneforsker Brenda Taggart fra UCL Institute of Education står bag banebrydende forskning om daginstitutionernes betydning for børn og deres chancer resten af livet. Taggarts forskning bygger på 3.000 børns udvikling over tyve år. Konklusionen er éntydig: Kvaliteten i vuggestuer og børnehaver har direkte betydning for, om børn kommer godt igennem skolen, får en uddannelse og i det hele taget får et godt liv.

Taggarts forskning har gjort indtryk ikke mindst i Danmark, hvor det ikke lykkes særlig godt med at bryde den negative sociale arv. Derfor er Taggarts forskning og råd også indarbejdet i en række kommuner, bla. Lyngby-Taarbæk, København, Aarhus, m.fl.

Den 5. marts kommer Brenda Taggart til Danmark, hvor hun på Huset Zornigs fagkonference ‘Barnets 1000 første dage’ fortæller om resultaterne og ikke mindst hvad der kendetegner dagtilbud, der i særlig grad formår at gøre en forskel i børns liv. Blandt andet kan dagtilbud med særlige positive karakteristika:

• Ændre børnenes udgangspunkt ved skolestart i positiv retning, herunder børnenes senere evne til at læse og regne

• Minimerer andel af børn, der risikerer at ende i specialtilbud

• Kan have betydning for social mobilitet, da dagtilbud har mulighed for at ændre børns læringskurve.

Stine Elverkilde, lektor, forfatter og foredragsholder, har i den anledning skrevet en artikel om Brenda Taggarts banebrydende forskning sat i en dansk daginstitutionskontekst. I denne artikel præsenteres nogle af de overordnede tendenser, som de forskningsmæssige fund i Taggarts forskning har betydet for den pædagogiske udvikling i Danmark, blandt andet i form af at tydeliggøre daginstitutionernes vigtige samfundsmæssige rolle med fokus på barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Læs mere Barnets første 1000 dage artikel om Brenda Taggart.

Læs mere konferencen ‘Barnets første 1000 dage’ her.

You may also like

Leave a comment